0 5 min 7 miesięcy

Silnik składa się z wielu części, które są bardzo skomplikowane i wymagają odpowiedniej konserwacji i pielęgnacji, aby działały bezproblemowo. Płyn przekładniowy sprawia, że ​​działanie układu przekładniowego jest płynne i przechodzi sprawnie. Jego głównym celem jest upewnienie się, że skrzynia biegów działa płynnie i nie ulegnie uszkodzeniu, utrzymując ją w chłodzie. Naprawdę konieczne jest śledzenie poziomu płynu przekładniowego, ponieważ jeśli się zepsuje, może pojawić się wiele problemów. Płyn pomaga upewnić się, że koła zębate nie ocierają się o siebie. Z biegiem czasu, chroniąc koła zębate przed ścieraniem się, płyn tworzy i zbiera dużo zanieczyszczeń, które mogą powodować problemy w procesie. Miałoby to wpływ na przyspieszenie, a zmiana biegów nie byłaby tak płynna, jak wcześniej. Obecność zanieczyszczeń bardzo utrudnia płynowi przekładniowemu wykonywanie swojej pracy. 

Dlaczego trzeba wymieniać płyn przekładniowy?

Przyczyn wymiany płynu przekładniowego jest wiele. Od utraty przyspieszenia po problemy ze zmianą biegów. Głównym problemem, który może się zdarzyć, jeśli płyn przekładniowy nie zostanie wymieniony, jest całkowita awaria układu przekładniowego. Jest to naprawdę poważna sprawa, ponieważ jest to jedna z droższych napraw, a jej wykonanie zajęłoby sporo czasu. Jeśli musiałbyś wymienić system transmisji, spowodowałoby to również ogromne koszty pracy. Warto rozwiązać problemy na czas, wtedy ominą nas duże koszty, które mogą być wyższe niż np. regeneracja pomp jednostkowych. Unikniesz problemów podejmując kroki zapobiegawcze i wymieniając płyn zgodnie z instrukcją obsługi.

Jak zidentyfikować problem

Problem z płynem przekładniowym nie jest łatwy do zidentyfikowania. Najlepszym sposobem na jego rozpoznanie jest sprawdzenie koloru płynu przekładniowego. Jeśli płyn jest zużyty i zawiera zanieczyszczenia – będzie miał kolor brązowy. Sprawdź również miejsce pod samochodem podczas parkowania, może to pomóc zidentyfikować problem. Podczas postoju pod samochodem tworzyłaby się mała kałuża płynu. Innym objawem byłyby problem ze zmianą biegów. Może to być wynikiem niskiego poziomu płynu.